torsdag 10. juni 2010

Sjokoladekurs i regi av Pralin AS

Søt sjokoladeduft fyller hele rommet, i tre og en halvtime er alt som opptar tankene mine SJOKOLADE! Jeg har vært på sjokoladekurset "START MED SJOKOLADE" i regi av Pralin AS.

Eier og kursinstruktør Pascal Bulinckx deler gladlig av sine kunnskaper om sjokolade, både i sin bok "Sjokoladeboken", og nå også i kursene han holder. Han starter kurset med å fortelle oss om sjokoladens historie, viste du at den eldste skriftlige kilden som omtaler sjokolade er over 4000 år gammel? Så fortsetter han med å fortelle oss om hva vi skal gjøre på kurset; lage en skål av sjokolade(!) og seks forskjellige konfekter. Og alt dette skal vi gjøre helt selv! Under Pascal sin kyndige veiledning så klar.

Timene går fort, praten går lett, våre kunnskaper om konfektkunsten øker drastisk og vi går alle sammen hjem med en plastpose full av hjemmelaget konfekt!

Både kurset og "Sjokoladeboken" legger opp til at en skal kunne bruke ingredienser og utstyr som man lett får tak i til vanlig. Det finnes så klart både utstyr og spesiell sjokolade som kan brukes, men vi blir forklart at dette ikke er noe "must". Sjokolade fra dagligvarebutikken og gaffelen fra skuffen fungerer helt fint! Og det er jo kjekt for oss som enda har ganske lite spesialutstyr til konfektlaging! Boken er full av flotte bilder, oppskrifter og gode forklaringer. Nå er det hjem å lese på sengen. Hvis du ønsker en liten titt i boken så kan du trykke på bildet av boken og få bla litt i den!

Jeg var i alle fall veldig fornøyd og glad, når jeg kunne dra hjem med en sjokoladeskål og seks poser fylt med hjemmelaget konfekt. Tusen takk Pascal, jeg kommer tilbake på flere kurs. Og det vil nok komme mer sjokoladepynt på kakene jeg lager fra nå av!

Hilsen
Sjokoladenovisen Katrine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar